Omzetgroei Europese webwinkels in Nederland, aandeel nog beperkt
De omzet van Europese webwinkels in Nederland is in vijf jaar tijd gegroeid met ruim 150%. Het aandeel van deze webwinkels in de Nederlandse markt is echter nog beperkt; nog geen 2%.
In het eerste kwartaal van 2019 besteedden Nederlandse consumenten ongeveer € 390 miljoen (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over vijf jaar bedraagt de groei in online aankopen bij Europese webwinkels ruim 150%.
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2019 ruim 12% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Bij de Nederlandse multi-channelers was de online-omzet bijna 24% hoger.
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2% van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.
Bron: CBS 25-07-2019