Supermarkten betrekken klanten bij strijd tegen voedselverspilling
Supermarkten met het Super Supermarkt Keurmerk (SSK) gaan klanten attenderen op hun rol bij voedselverspilling. Producten die de houdbaarheidsdatum naderen, worden voorzien van stickers met de tekst ‘Samen tegen voedselverspilling, kwestie van doen!’. Klanten worden zo aangemoedigd deze producten te kopen.
Van politiek tot keukentafel vinden er initiatieven plaats om verspilling van voedsel terug te dringen. Een belangrijk thema binnen het SSK keurmerk is ‘Afvalinzameling en –reductie’, waaronder ook het tegengaan van voedselverspilling valt. Behalve een zeer uitgekiend bestelsysteem, zetten SSK ondernemers zich bijvoorbeeld ook actief in tegen voedselverspilling door samen te werken met de Voedselbank en producten tegen de THT datum te verwerken in maaltijden.
In Nederland wordt een kwart van het voedsel van grond tot mond verspild volgens onderzoek van Wageningen University. Dit is natuurlijk zonde van het eten, het geld en belastend voor het milieu. Daarom bedacht stichting SSK de campagne ‘Samen tegen voedselverspilling’ om zo klanten te wijzen op hun invloed op de dreigende verspilling. De stickers geven een extra stimulans om de producten, waar niks mis mee is, te kopen.
De stickeractie is een initiatief van Stichting Super Supermarkt Keurmerk, die het SSK uitreikt aan zelfstandige supermarktondernemers die zich extra inzetten voor de leefbaarheid in en (net) buiten hun supermarkt. In het SSK staan zeven thema’s centraal: lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzaam met energie, veiligheid en preventie, afvalinzameling en -reductie en transport en logistiek. Het keurmerk is ontwikkeld door brancheorganisatie het Vakcentrum in samenwerking met kennisorganisatie TNO.
Bron: Vakcentrum 6-08-2019